De Historie van de
Bergense Bridge Club.

Geschiedenis van de Bergense Bridgeclub:

De Bergense Bridgeclub, ookwel B.B.C. genoemd, is opgericht in september 1970. We hebben onlangs op zaterdag 25 september 2010 ons 40-jarig jubileum gevierd. Over het preciese ontstaan van onze club verwijs ik u graag door naar het verslag van het 1e lustrum. We weten niet precies wie dit verslag geschreven heeft, maar we vermoeden dat het Jan Mulder is geweest.

Op 1 september 1995 bestond de club dus 25 jaar. Hier kunt u het verslag van het 5e lustrum lezen, geschreven door Elly Mulder. Verder kunt u in dit verslag een prachtig gedicht lezen van Kees Simons, een lied gemaakt door Mary-ann Paulussen en tot slot kunt u hier een brief lezen van Hein van den Eijnden.

Zondag 2 oktober 2005 werd het 35-jarig jubileum gevierd. Een aantal leden van onze club hadden speciaal voor deze feestdag alle kaarten geschud en vervolgens gedupliceerd, zodat er top-integraal gespeeld kon worden. In het verslag van het 7e lustrum, geschreven door Mieke Bosmans, kunt u e.e.a. nog eens nalezen.

Het 40-jarig jubileum is gevierd op zaterdag 25 september 2010. Tijdens deze feestdrive werd er niet gebridged voor de punten en de procenten, maar werd er gebridged voor de centen. Er was namelijk Monopoly-bridge, ofwel bridgen met namaak geld. En tijdens de feestavond werden we verblijd met een optreden van het komische duo "Anja en Tanja". U kunt het allemaal nogeens nalezen in het verslag van het 8e lustrum, wederom geschreven door Mieke Bosmans.

Gedurende deze 40 jaar hebben we natuurlijk een heleboel leden gehad. Een aantal van hen zijn sinds het ontstaan van onze club nog steeds lid. Natuurlijk hebben we gedurende deze 40 jaar ook afscheid moeten nemen van leden, hetzij door overlijden of doordat ze gewoon gestopt zijn.
Om uw geheugen een beetje op te frissen hebben we voor u een totaal overzicht gemaakt van alle leden die de B.B.C. ooit heeft gehad. Klik hiervoor op de button "Alle Leden BBC".
Helaas ontbreken er in ons archief nog 3 ledenlijsten, nl. van de seizoenen: 1971/1972; 1973/1974 en 1974/1975. Hierdoor ontbreken er misschien nog namen in de lijst, en daardoor zijn sommige seizoenen in de lijst niet ingevuld.

In de loop der tijd werd onze club steeds groter, mede veroorzaakt door het feit dat er geregeld beginnerscursussen, werden georganiseerd. Naarmate onze club groter werd, moesten we ook gaan verhuizen naar andere clublokalen.
Zo hebben we o.a. gespeeld in: Café 't Witte Huis te Bergen; De Papenberg te Afferden; Café de Sporthal te Bergen; Zaal Hen en Nel Tissen te Bergen; Zaal 't Veerhuis te Aijen; Café de Rosenboom te Well; en ons huidige speellokaal Sporthal den Asseldonk te Bergen.

Onze bridgeclub is vooral beroemd geworden door de "Aspergedrive", een fenomeen in de Nederlandse Bridgewereld.
Dankzij het vele werk van onze toenmalige wedstrijdleider Harry Thissen, en door de hulp van Jan Mulder, is dit een groot succes geworden. In de begin jaren waren er steeds 10 lijnen van 14 paren, de mensen kwamen vanuit het hele land!!! Maar door de opkomst van allerlei andere drives in het land, werd de belangstelling steeds minder. Zelfs zo weinig dat hij een aantal jaren niet meer georganiseerd werd. Maar in het seizoen 2004-2005 is hij weer in het leven geroepen, toen is de "21ste Aspergedrive" gespeeld en met succes.

In al die seizoenen zijn er natuurlijk vele competities en feestdrives georganiseerd. Op deze site hopen we zoveel mogelijk de uitslagen te kunnen publiceren, ook van alle oude seizoenen. De Bergense Bridgeclub is vooral een gezelligheidsclub, op districtswedstrijden zijn we niet zo happig.
Natuurlijk is er gedurende die 40 jaar ook 8 maal een lustrum gevierd, als geheugensteuntje komen hier de plaatsen: Klik hier

free web counter

Website Statistieken